Träna hemma-länkar

Här kommer några tips på olika sidor där du kan träna upp dina kunskaper i olika ämnen hemma.

Never stop learning

Via Skolportalen når ni de flesta av skolans system och digitala lärresurser. Ni loggar in med det användarnamn och lösenord som eleven använder för att logga in på datorerna i skolan.

I skolportalen kan ni klicka er vidare till Skolon som är en samlingsplats för skolans digitala resurser och läromedel. Här finns bland annat det digitala läromedlet Clio, Skolplus, Nomp, Binogi och mycket mer.

I Bingel kan du hitta flera av de läromedel vi använder på Treklangens skola. Skolan har en skollicens och du får användarnamn, skolkod och lösenord av din lärare. Här kan din lärare även lägga upp uppgifter och läxor att arbeta med hemma.

Skolplus är även det en sida där skolan har en skollicens. Din lärare kan ge dig ett användarnamn och ett lösenord eller via Skolon som du hittar i Skolportalen. Här finns övningar i flera olika ämnen men matematiksidorna är väldigt bra och nyttiga.

Elevspel finns många olika spel och övningar i de flesta av skolans ämnen. I många klasser har eleverna fått egna login som de kan använda både hemma och i skolan. Läraren kan dela ut uppdrag och läxor att arbeta med. Om man är inloggad sparas resultat och poäng. Sidan är en gratissida med reklam men innehåller ändå många bra och roliga övningar vilket gör att vi ändå vill rekommendera den.

Seterra är en sida där du kan träna upp dina kunskaper i geografi. Här finns övningar i hela världens geografi. Seterra finns även som app men gratisversionen är mycket begränsad.

Toporopa kan du träna Sveriges och Europas geografi.

Multiplikationstabellen kan du precis som namnet talar om träna multiplikationstabellerna. Du kan träna på en tabell i taget eller flera samtidigt. Du kan även testa hur många uppgifter du hinner på en viss tid. Det underlättar det fortsatta räknandet att tabellerna blir automatiserade. Då blir matematiken både roligare och enklare.

Tabellträning kan man även träna på Truls Cronberg.se. Här finns flera räknesätt att träna på men även andra delar av matematiken.

En annan sida att träna multiplikationstabellerna på är Klas matematik. Här kan du även träna andra tabeller som lilla och stora plus och divisionstabellerna.